دندان پزشکی جدید تهران

دندان پزشکی جدید تهران

دندان پزشکی جدید تهران, دندان پزشکی تهران, بزگترین کلینیک دندان پزشکی تهران, بیمارستان دندان پزشکی نوین جدید
دندان پزشکی جدید تهران

دندان پزشکی جدید تهران

دندان پزشکی جدید تهران, دندان پزشکی تهران, بزگترین کلینیک دندان پزشکی تهران, بیمارستان دندان پزشکی نوین جدید

ایمپلنت وطریقه جداسازی روکش ازاباتمنت

آیا شکست ایمپلنت به معنی شکست درمان است؟

چگونه می توان این اتفاق را مدیریت کرد؟

چند درصد احتمال دارد در درمان کاشت ایمپلنت ،پیچ اباتمنت دچار شکستگی شود؟

ما در این مقاله علمی به این سوالات پاسخ خواهیم داد

ایمپلنت های دندانی یک روش بسیار عالی برای برخی افراد که با جایگزینی دندان از دست رفته تحولی در شکل لبخند و نحوه غذا خوردن آن ها ایجاد می شود .

ایمپلنت ها می توانند به راحتی روکش دندان که بر روی اباتمنت پیچ شده اند و یا چسبانده شده اند را نگه دارند.

با این حال این روش خالی از عوارض نیست، مثلا ممکن است اباتمنت زمانی که روکش در حال قرار گرفتن است بشکند، در صورتی که پیچ اباتمنت بیش از حد چرخانده شود دچار شکستگی می شود، و پیچ اباتمنت و کرونال که در کنار اباتمنت یا تاج دندان است و قطعه آپیکال که در فیکسچر محکم می شود را در خود نگه می دارد.

شکشتن پیچ اباتمنت یک اتفاق نادر است، شاید کمتر از ۰٫۵درصد اتفاق بیفتد، اما زمانی که شکست رخ می دهد، برای دندانپزشک بسیار ناراحت کننده است . بارگزاری اکلوزال نیروی چند جهته و متغیر است ، اگر چه ایمپلنت نیرو را به استخوان اطراف منتقل می کند، این مقدار نیرو از طریق اباتمنت به پیچ نگه دارنده منتقل می شود، در طی اعمال نیرو حرکات بسیار کوچکی در اباتمنت وجود دارد، پیچ اباتمنت می تواند این حرکات کششی و خمشی که موجب شکستگی می شود را دریافت نماید. روکش دندان عمدتا از جای خود بیرون می آید و انتهای پیچ در داخل فیکسچر ایمپلنت دندان باقی می ماند، در نتیجه لازم است که این پیچ با پیچ جدید جایگزین شود، و قرار دادن تاج دندان به صورتی که از شکستن مجدد جلوگیری شود نیز مورد نیاز است.

روش های مختلفی وجود دارد که به جهت مدیریت پیچ اباتمنت شکسته کاربرد دارد، مانند حذف ایمپلنت و درمان مجدد، بازسازی پیچ و سایر روشها.

برخی از شرکت های ایمپلنت ( نه همه) کیت هایی را برای رفع شکستگی ارائه می دهند اما این کیت ها بسیار گران هستند و شکستگی را به طور مداوم برطرف نمی کنند.

کیس های کلینیکی:

یک مرد ۶۶ ساله دارای ایمپلنت دندان که با تاج دندان پشتیبانی می شود (پرمولر اول راست بالا) ، ۵ سال بعد از جای گذاری ایمپلنت، بیمار به مرکز درمانی مراجعه کرد و مشاهده شد که پیچ اباتمنت شکسته است، روکش، اباتمنت، و قطعه پیچ شونده کرونال همه در یک بخش قرار داشتند، عکس رادیوگرافی یک ایمپلنت با همبستگی بالا را نشان می داد، اما از نظر بالینی مقدار اندکی تحلیل استخوان مشاهده شد.

قطعه پیچ شونده از داخل فیکسچر ( پایه اباتمنت) برداشته شد، ابتدا ابزار دستی مقداری چرخانده می شود تا پیچ به عقب برگردد و سپس با ابزار مخصوص، قطعه شکسته شده کامل از روی پایه اباتمنت برداشته شد.

سوراخ پیچ بوسیله هیپوکلریت سدیم رقیق شده به منظور حذف آلودگی پرشد، تاج دندان همراه با اباتمنت به صورت یکجا در داخل کوره با ۱۰۰۰ درجه دما و به مدت ۲۰ دقیقه قرار داده شد. بعد از این مدت از آن خارج شد و پس از سرد شدن تاج از اباتمنت جدا شد.

پس از آن اباتمنت و تاج دندان پولیش داده شد ، اباتمنت با یک پیچ جدید بر روی پایه ایمپلنت قرار داده شد و سپس تاج دندان بر روی آن چسبانده شد، بیمار تا یک سال بدون اینکه اتفاق خاصی رخ بدهد از آن بهره برد.

نتایج:

یک پیچ شکسته در داخل اباتمنت یک اتفاق ناخوشایند است، اما پیچ که در درون پایه ایمپلنت باقی مانده توسط سرعت پیچ با گشتاور معکوس کمی از سفتی در آمده و وقتی کمی به آرامی به سمت عقب بپیچیم به راحتی خارج می شود، و تاج و اباتمنت چسبانده شده را از طریقگرم کردن می توان از هم جدا کرد، و جهت جلوگیری از تکرار دوباره شکستن پیچ، از پیچ مجدد یک اباتمنت استفاده می شود.

سپس اباتمنت و روکش بر روی فیکسچر قرار داده می شوند، فیکسچر ها و اوردنچرها را به همین راحتی می توان در صورت بروز مشکل با این راه حل برطرف کرد.