دندان پزشکی جدید تهران

دندان پزشکی جدید تهران

دندان پزشکی جدید تهران, دندان پزشکی تهران, بزگترین کلینیک دندان پزشکی تهران, بیمارستان دندان پزشکی نوین جدید
دندان پزشکی جدید تهران

دندان پزشکی جدید تهران

دندان پزشکی جدید تهران, دندان پزشکی تهران, بزگترین کلینیک دندان پزشکی تهران, بیمارستان دندان پزشکی نوین جدید

کاشت دندان و موارد منع برای جراحی آن

افرادی که تصمیم  به کاشت ایمپلنت می گیرند باید تاریخچه پزشکی شان بررسی شود

تمام دارو هایی که مصرف می کنند باید به دندان پزشک اطلاع دهند

دندانپزشک قبل از شروع درمان ایمپلنت باید تمام شرایط را بسنجد تا از موفقیت درمان کاشت دندان اطمینان حاصل نماید




 

ادامه مطلب ...

نقش لابراتوار در لمینیت دندان ساخته شده

برای اینکه نتیجه درمان لمینیت زیبایی با رضایت بیمار همراه باشد پزشک باید در ارتباط با تکنیسین لابراتوار بسیار دقت عمل داشته باشد

جزییات کار را برای لابراتوار بفرستد تا لابراتوار درک درستی داشته باشد 

در درمان های زیبایی مثل لمینیت ظرافت کار  بسیار اهمیت دارد پس تراش دندان که توسط پزشک انجام می شود نقش برجسته ای در رضایت بیمار و موفقیت آمیز بودن درمان دارد.





بسیار اتفاق افتاده که آن چه از لابراتوار می رسد ، انتظارات دندانپزشک و یا بیمار را برآورده نمی کند، اختلاف در طول، موقعیت، نسبت ها در اندازه و هم چنین رنگ دندان، عملکرد، تکلم و اکلوژن ممکن است باعث ناامیدی شود، این تاثیر منفی بر نتیجه ی یک درمان زیبایی را می توان با برقراری ارتباط کافی و تبادل اطلاعات مفید میان دندانپزشک و تکنسین لابراتوار و بیمار حذف نمود.

در دندانپزشکی زیبایی تراش دندان یکی از اساسی ترین اصولی است که باید بدان پرداخت.

تمامی ملاحظات تشخیصی قبلی باید توسط بیمار کاملا بررسی و درک شود و هرگونه تغییر ضروری در شکل، اندازه و رنگ دندان باید از جانب وی پذیرفته شود.

مدل های تشخیصی:

کست های مطالعه برای طراحی لبخند و یا لمینیت و سایر درمان های زیبایی در دندانپزشکی به عنوان مرجع برای استفاده در لابراتوار برای ترمیم های موقت، پروتز دائم، حفظ حالت اصلی لبخند بیمار، بهبود رنگ دندان بیمار و یا ایجاد طرح لبخندی جدید برای مراجعه کننده ضروری است.

بعد از بررسی دقیق مشکلات موجود و مشورت با بیمار مدل های مطالعه در به تصویر کشیدن آن چه باید تغییر کند و یا می تواند بدون تغییر باقی بماند کمک کننده هستند.

استفاده موثر از کست های مطالعه و بررسی مجدد آن ها می تواند به اطمینان از حصول پلان اکلوزال مطلوب در نهایت کار حتی با وجود ناهنجاری در موقعیت دندان کمک نماید.

بعد از استفاده از کمک هایی چون موک آپ های کامپوزیتی و مشخص ساختن ظاهر زیبایی مورد نظر دندانپزشک، حال می توان از کست های تشخیصی که به درستی مانت شده اند استفاده کرد، گام اول تهیه یک قالب آلژیناتی می باشد.

می توان تغییرات مورد نظر را با کارفر کردن موم سفید روی کست تشخیصی ایجاد نمود. موم بیس پلیت صورتی برای شبیه سازی تغییرات قابل پیش بینی بافت نرم به کار برده می شود.

وکس آپ بافت های سخت و نرم نیز به عنوان راهنمای طرح درمان دندانپزشک و پریودنتیست کاربرد دارد.

نقاط مرجع:

نقاط مرجع بالقوه در درمان های زیبایی بسیار مهم بوده در روند درمان به دندانپزشک احساس امنیت و شانس بیشتر در رسیدن به موفقیت می بخشد.

به علاوه در برقراری ارتباط میان بیماران و تکنسین لابراتوار نیز بسیار مفید هستند، در این مورد تکنسین دندانی از طریق توضیحات کتبی دندانپزشک اطلاعات را دریافت کرده، در رابطه با مواردی که قادر به تشخیص آن نیست مانند طول دندان ها در ارتباط با لب بالا از وی کمک می گیرد. دندانپزشک هم همچنین می تواند انتظارات بیمار را در قیاس با نظرات شخصی خود را در طراحی لبخند در مورد بهتر کردن لبخند یادداشت نماید. برعکس مطالعات شفاهی برای تکنسین مفید نبوده، شانس ترمیم موفق را ضعیف می کند.

انتقال موک آپ ها:

بهترین راه انتقال این اطلاعات به لابراتوار تهیه یک قالب آلژیناتی یا سیلیکونی از موک آپ کامپوزیتی است، که بسیار ساده و گویا می باشد.

این کار روش ایده آل انتقال موقعیت لبه ی اینسایزال و شیب آن به لابراتوار است، بقیه مراحل ساخت به این عامل بستگی دارد، تصویری که از موک آپ کامپوزیتی طرح لبخند جدید تهیه و مورد تایید بیمار است همراه با غالب ایندکس سیلیکونی که تغییرات را به صورت سه بعدی نشان می دهد باید برای عمل وکس آپ ارسال گردد.

عکس:

محصور کردن جسمی که به دقت مورد معاینه است، بدون در نظر گرفتن اجسام اطراف آن، غیر ممکن است، برای اعمال موفق دندانی وسایل عکس برداری اهمیت حیاتی دارند و اغلب عکس های پیش از درمان می توانند برای بیماران ایجاد انگیزه کنند.تکنسین های لابراتوار که تماسی با بیماران ندارند از عکس های کل صورت از زوایای مختلف و نیز عکس های داخل دهانی بهره می برند و هر جسم در ارتباط با اشیا دیگری که در زمینه ی دید قرار دارند تعریف می شوند. حال که تکنسین اطلاعات کامل تری به خصوص در مورد اصول زیبایی در اختیار دارد، میتواند تطابق عملکردی این موک آپ را روی آرتیکولار بررسی نماید. به عنوان مثال هم پوشانی موجود در کست مطالعه ای اصلی و یا کست ترمیم موقت مشخص کننده ی هم پوشانی در لابراتوار است. کست های پر کاربرد عبارتند از: کست مرجع، کست مقابل و کست اصلی.

کست اصلی از شکل اصلی دندان تهیه شده و به عنوان مرجع عمل می کند و اطلاعات دقیق و مفیدی درباره ی ترمیم نهایی برای دندانپزشک فراهم می کند.مدل مرجع که همان کست تهیه شده از موک آپ است، به عنوان مرجع طراحی لبخند و زیبایی عمل کرده این در حالی است که کست مقابل برای ارزیابی روابط عملکردی ترمیم های آینده در مقابل فک مخالف به کار می رود.

ایندکس سیلیکونی:

برای وکس آپ ونیر از ایندکس سیلیکونی موک آپ کامپوزیتی استفاده می شود. محدوده ی لبه ی اینسایزال در کست ثبت شده و امکان طراحی زیبایی در حین حفظ ضخامت کافی پرسلن را می دهد. زیبایی مناسب، در گرو بررسی کست مرجع همراه با کست مقابل است.

ابعاد لازم برای وکس آپ را می توان به صورت دقیق با ایندکس های سیلیکونی که پشتوانه ی پرسلن بوده برای ضخامت ونیر ضروری است مشخص نمود.

محا تماس بین دندانی و امبراژور های مطلوب را نیز میتوان ایجاد کرد.

درک محدودیت ها:

به عنوان اولین قدم باید گفت که در هر درمانی، برقراری ارتباط موثر میان بیمار، دندانپزشک و تکنسین ضروری است. برای رسیدن به بهترین نتیجه ی ترمیم هایی که دارای تطابق دقیق باشند ضروری هستند. توجه به جزئیات رنگ، ایجاد سایه و هماهنگی با دندانهای اطراف دارای بیش ترین اهمیت می باشد و این تنها با ارتباط موثر محقق می شود. بعد از اولین مرحله ارتباط با لابراتوار ، وکس آپ های مقدماتی، ایندکس های سیلیکونی و تمپلیت های شفاف که به اندازه تراش دندان در ارزیابی زیبایی نقش دارند در اختیار دندانپزشک قرار می گیرند.

همچنین باید امکانات زیبایی و فانکشال را مشخص کرده، حرکات پیش گرایی و طرفی فک باید توسط دندانپزشک و تکنسین لابراتوار جهت تشخیص کفایت فضا برای ترمیم کنترل شوند.

این مسئله به ویژه هنگامی که افزایش طول دندان های ماگزیلا و مندیبل مد نظر است اهمیت دارد.

دلیل ۷۵ درصد از موارد ترمیم ناموفق تداخلات اکلوزالی در حرکات طرفی و پیشگیرانه است. زمانی که تکنسین دندانپزشکی از تمام اطلاعات دقیق بهره مند می شود می تواند وکس آپ را شروع نماید. وکس آپ تشخیصی باید روی کست مانت شده انجام شود.

در مرحله کست مرجع تکنسین الگوی مومی را که درواقع همانند سازی شده ی ترمیم مورد نظر است را تهیه می نماید. طراحی و ساخت وکس آپ اهمیت زیادی دارد زیرا تراش محافظه کارانه اساسا بر این معیار استوار است. ترمیم های موقت از روی تمپلیت هایی ساخته می شوند که از روی وکس آپ تهیه شده اند، حتی برخی تکنسین ها وکس آپ خود را از موم هایی با رنگ های متفاوت می سازند تا ظاهر نهایی plv را که خواهند ساخت تولید کند. پس تکنسین باید در طراحی وکس آپ دقت کند.



کاشت دندان و زمان بندی جراحی آن

دیگر نگران فضا های خالی در دهانتان نباشید با روش ایمپلنت که بهترین روش جایگزینی دندان است فضا های خالی دهانتان را با کاشت دندان پر کنید

برای زمان بندی مراحل کاشت دندان روش های مختلفی وجود دارد در روش اول اگر شرایط خوب باشد همزمان که دندان کشیده می شود پایه ایمپلنت را قرار می دهیم  

در روش دوم دندان کشیده می شود بعد از چند ماه ایمپلنت گذاشته می شود





ایمپلنت را می توان همزمان با کشیدن دندان در محل بی دندانی قرار داد و یا این که مدت زمانی را برای جایگذاری ایمپلنت در استخوان فک طی کرد.

ایمپلنت فوری همزمان باکشیدن دندان

کاشت ایمپلنت همزمان با از دست دادن دندان به دلایل زیادی می تواند جذاب باشد، بهبود محل بی دندانی و عمل بازسازی استخوان به صورت همزمان و موازی انجام شده، در نتیجه مدت فرآیند جراحی کاهش می یابد، همه ی موارد ذکر شده ایمپلنت فوری را به روشی موثر در کیفیت درمان تبدیل کرده است.

طبق گزارشات در افرادی که این روش قابل انجام است قطر استخوان وضعیت مناسب تری دارد اما این موضوع خود بحث برانگیز است.

مشکلات محتمل در کاشت ایمپلنت فوری:

شامل مواردی چون:

• ایجاد مشکل در ثبات اولیه در ایمپلنت قرار داده شده

• ظهور بیماری peri implant در صورت وجود عفونت در هنگام قرار گیری ایمپلنت دندان

مرز بین ایمپلنت و استخوان محلی است که ممکن است نیاز به پیوند داشته باشد.بهبود محل جراحی از لحاظ زیبایی شناختی غیر قابل پیش بینی است .

کاشت ایمپلنت فوری در طبقه بندی جراحی ها فرآیندی پیچیده به شمار می رود.

ایمپلنت های فوری می توانند:

• منجر به افزایش میزان طول عمر ایمپلنت شوند

• با کاهش مخاط دهان ارتباط داشته باشند.

فاکتورهای کاهش دهنده شدید مخاط دهان:

• سیگار کشیدن

• حضور پلاک در حالت باکالی ایمپلنت (ضخامت کمتر از یک میلی متر ) ; وقتی نوع لثه ی شخص نازک باشد; موقعیت ایمپلنت در حالت باکالی ایمپلنت دندان

ایمپلنت با تاخیر کمتر ویا بیشتر

ایمپلنت با تاخیر کمتر ویا بیشتر در مقایسه با نوع فوری آن طولانی تر است، تاخیردر ایمپلنت این اجازه را به بافت نرم لثه می دهد که عمل بهبود راحت تر صورت گیرد.

تاخیر در کاشت ایمپلنت هم چنین عفونت های ممکن پیشین را کاهش می دهد ،بنابراین بسیاری از ایمپلنتولوژیست ها این روش کاشت دندان را ترجیح می دهند .

در روش کاشت با تاخیر در بخش استخوانی ،ایمپلنت از همه ی جهات به صورت سه بعدی در موضع مناسبی قرار میگیرد .(mesio/distally ; oro/palatally) این روش اغلب برای قسمت هایی که دارای چند کانال هستند مناسب است،و ایمپلنت در مرکز آن فضا قرار می گیرد.

ایمپلنت با تاخیر در مواقعی که دندان مکررأ عفونت کرده ویا محل بی دندانی نیاز به ترمیم استخوان داشته باشد توصیه می شود.

تکنیک های تقویت و حفاظت از محل بی دندانی

بعد از کشیدن دندان بهبود زخم باعث تغییرات ابعاد در مورفولوژی آلوئولار می شود، جایگزین درست ایمپلنت از لحاظ زیبایی شناسی هم بی فایده نیست.

طبق تحقیقات انجام شده در بعد سیستماتیک کاهش قطر استخوان در ابعاد با پهنای ۳٫۸mm وقطر ۱٫۲۴mm بعد از ۶ ماه از کشیدن دندان اتفاق می افتد .

تصاویر زیر جزئیات xenograph/collagen مواد بازسازی را که همزمان با کشیدن دندان جایگذاری می شود نشان می دهد.پس از پیوند استخوان حدود ۶هفته بعد امکان قرارگیری ایمپلنت موجود خواهد بود.

ایمپلنت و استانداردهای مراقبتی کاربردی در آن

از هر نظر که نگاه کنیم ایمپلنت دندانی ،بهترین راه حل برای جایگزینی دندان از دست رفته می باشد .

دندانپزشکی که ایمپلنت را انجام می دهد؛باید دوره های لازم ایمپلنت گذرانده باشدو مهارت و تجربه کافی در انجام ایمپلنت داشته باشد .

عدم استعمال دخانیات، مشروبات الکلی و رعایت بهداشت دهان و دندان در عمر ایمپلنت به شدت تاثیرگذار میباشد.

از این رو به سایر استانداردهای درمانی و مراقبتی در کاشت ایمپلنت خواهیم پرداخت.

 

ادامه مطلب ...

کاربرد cbct در کاشت دندان

cbct کاربرد های فراوانی دارد یکی از  کاربرد های cbct این است که قطر استخوان فک را بررسی می کند و ما می توانیم هنگام کاشت ایمپلنت برای قرار دادن پایه آن  در محل دقیق و درست از اسکن cbct کمک بگیریم.هم چنین میتوان با کمک تکنولوژی تکنولوژی cbct قسمت هایی از استخوان فک را که تحلیل رفته است شناسایی کرد که  به جراح هنگام کاشت ایمپلنت بسیار کمک میکند 

ادامه مطلب ...