دندان پزشکی جدید تهران

دندان پزشکی جدید تهران

دندان پزشکی جدید تهران, دندان پزشکی تهران, بزگترین کلینیک دندان پزشکی تهران, بیمارستان دندان پزشکی نوین جدید
دندان پزشکی جدید تهران

دندان پزشکی جدید تهران

دندان پزشکی جدید تهران, دندان پزشکی تهران, بزگترین کلینیک دندان پزشکی تهران, بیمارستان دندان پزشکی نوین جدید

انواع ایمپلنت دندان و روش های جایگزینی آن

برای قرار دادن ایمپلنت 2 نوع روش وجود دارد

در روش اول پایه ایمپلنت در استخوان فک قرار میگیرد

و بعد از گذشت چند ماه اباتمنت و روکش بر روی پایه ایمپلنت گذاشته می شود

روش دوم را در پایین صفحه مشاهده کنید



امروزه اشکال مختلفی از ایمپلنت به منظور اینکه متقاضیان آن راحت تر تصمیم بگیرند، وجود دارد: مینی ایمپلنت ها و سایر ایمپلنت های معمولی.

به طور کلی دو فرآیند کلی برای قرار دادن ایمپلنت دندان موجود است: تک مرحله ای و دو مرحله ای.

در تک مرحله ای پس از اینکه در منطقه بی دندانی بی حسی انجام شد، ایمپلنت به صورت مستقیم در داخل فک قرار می گیرد یعنی این فرآیند طی یک مرحله جراحی انجام می شود، اما در جراحی کاشت دندان به صورت دو مرحله ای، ابتدا ایمپلنت در داخل فک قرار داده شده و سپس یک زمان مشخص برای ادغام بین ایمپلنت و استخوان لازم است، یعنی ابتدا لثه برش داده شده و استخوان دریل می شود، ایمپلنت قرار داده شده و دوباره بسته می شود و مدت زمانی را برای قرار گیری اباتمنت و روکش باید صبر کنیم، بعد از گذشت این مدت کاور اسکرو از روی آن برداشته می شود و به جای آن قطعه ای به نام هیلینگ قرار داده می شود سپس بعد از گذشت مدتی و شکل گیری لثه، اباتمنت بر روی آن ها قرار داده می شودو سپس روکش نهایی گذاشته شده و این فرآیند به پایان می رسد.

در اوردنچرهایی که بر روی ایمپلنت قرار داده می شود، کلاهک هایی برروی دنچر ها وجود دارد و دارای سایزهای مختلفی می باشد و با رنگ های مختلف بر اساس سایز مشخص شده اندو می توان بسته به سن بیمار میزان محکم شدن آن را تنظیم کرد،مثلا در بیماران مسن تر می توان شل تر و در بیماران جوان تر محکم تر تنظیم کرد .

همچنین افرادی هستند که از اووردنچرهای ثابت استفاده می کنند که در این موارد دندان مصنوعی توسط پیچ در فک ثابت می شود.

همچنین دندان مصنوعی های معمولی دارای کام هستند، که در فک بالا اجازه چشیدن طعم و مزه غذا را نمی دهد. به همین دلیل دنچرهای بر پایه ایمپلنت کام را ندارد و چشیدن مزه غذا و حس کردن به راحتی انجام می شود.

چگونگی انجام لمینیت دندان ومزایای آن

لمینیت درمانی است که زیبایی منحصر به فردی به صورت فرد می بخشد

لمینیت ترکیبی از پرسلن به علاوه آب است

که شباهت بسیار زیادی به دندان طبیعی انسان دارد

لمینیت طبیعی ترین لبخند را برای شخص به ارمغان می آورد



لمینیت ها جز یکی از روش های برتر ایجاد لبخند و زیبایی ظاهر می شود، لامینیت ها به این علت که باعث تغییر شکل، سایز و رنگ دندان ها می شوند، لبخند های جذاب در انتها به ارمغان می آورند، در این روش به میزان کمی از آماده سازی دندان احتیاج است، (یعنی حدود ۰٫۵ میلیمتر از مینای دندان برش داده می شود، بنابراین جز درمان های محافظه کارانه به حساب می آیند و زمانی که از این نوع درمان استفاده شود، می توان نتیجه گرفت که نتیجه رضایت بخش خواهد بود.

به سادگی می توان اظهار کرد که ونیر لایه نازکی است که برروی سطح دیگری قرار داده می شود ،یعنی برروی روکش نهایی کشیده می شود و ظاهری مانند مینای دندان دارد،

پرسلن ها در دندانپزشکی کاربرد دارند و توسط تکنسین ها ی دندانسازی جهت ساخت روکش های دندانی وبریج ها مورد استفاده قرار می گیرند، در لابراتوارها ترکیبی از پرسلن ها و آب، رنگی شبیه دندان واقعی ایجاد می شود که این موضوع به مهارت تکنسین دندانساز بستگی دارد.

لامینیت از مخلوطی از مواد ساخته شده که طی فرآیند لامینیشن ایجاد می شوند، بر اساس یک مثال ساده، لامینیت مجموعه ای از لایه هاست که توسط فشاروگرما به هم پرس می شوند و یا به هم چسبانده می شود.

ساختار لمینیت دندان به ترکیبی از دندان، سطح باندینگ و مجموعه ونیر بستگی دارد. پوسته ساخته شده به سطحی از دندان که مینای آن تراشیده شده چسبانده می شود و به عنوان لایه زیرین روکش به کار برده می شود.

قبل از اینکه متقاضی طراحی لبخند به نتیجه رضایت بخش خود دست پیدا کند لازم است سلامتی لثه و ساختار دندان به درستی بررسی شود و نوع خنده آنالیز شود:

-دندان ها در بیش ترین یا کمترین حالت معمول هنگام خنده قرار دارند.–

-ساختار مناسبی که برای قرارگیری لمینیت نیاز است وجود دارد یا خیر؟

-لثه و خطوط لثه سلامت کافی را برای به وجود آمدن زیبایی کافی پس از قرارگیری لمینیت دارد.-

ونیرهای لمینیت چه کاری انجام می دهند؟

– ونیرهای لمینیت بهترین راه حل برای از بین بردن فواصل کوچک یا متوسط بین دندان ها می باشد.

– همچنین اصلاح نقص در موقعیت دندان ، رنگ ضعیف، شکل ضعیف، و مشکلاتی نظیر ایراد در اکلوژن نیز به کار برده می شود.

– ونیرهای لامینیت می توانند هنگامی که ایراداتی در شکل دندان مثل شکستگی دندان که بر اثر عاداتی مثل دندان قروچه ایجاد می شود را درمان کنند.

– در نهایت برای آن چه متخصص زیبایی برای آن تلاش می کند محدودیتی وجود ندارد و هدف، ایجاد لبخند زیبا با استفاده از لمینیت دندان می باشد.


 

روش ایمپلنت یک روزه بااستفاده از گایدجراحی

یکی از راه هایی که باعث موفقیت درمان ایمپلنت می شود این است که عمقی از استخوان که با دریل سوراخ می شود

ارتفاع بیشتری از پایه ایمپلنت داشته باشد

امروزه با استفاده از راهنمای جراحی که با کمک نرم افزار انجام می شود می توان دقت کاشت دندان را افزایش داد

 

ادامه مطلب ...

مسواک زدن ایمپلنت به جهت کاهش التهاب

افرادی که ایمپلنت انجام می دهند،باید خیلی جدی به بهداشت دهانی خود توجه کنند

ترک سیگار یکی از مهم ترین کار هایی است که باید افراد دارای ایمپلنت انجام دهند

مسواک برقی می تواند به خوبی می تواند پلاک و جرم را از روی دندان و ایمپلنت بردارد



ایمپلنت های دندانی یکی از بهترین درمان های ساخت و ترمیم دندان های از دست رفته می باشد، اما احتمال فرآیند التهابی به دلیل حضور خود ایمپلنت وجود دارد. همچنان التهابات موجود به حضور پلاک بر روی سطح مجموعه پروتز- ایمپلنت نسبت داده شده اند که منجر به التهاب بافت های نرم و تحلیل استخوان در نواحی ایمپلنت می گردد.

مشکلات محافظت از ایمپلنت به شدت جدی گرفته می شود حتی قبل از قرارگیری ایمپلنت. عوامل خطرناک متعددی مثل سیگار کشیدن، دیابت، و سابقه آسیب های اطراف دندان ها می توانند بر روی میزان التهابات تاثیر گذارباشند، امروزه اینطور تخمین زده شده که بین۱۵ تا ۴۳ درصد ایمپلنت های قرارداده شده در طی مدت زمان ۱۰ ساله دچار التهاب می شوند.

تکنیک های متعددی برای درمان التهابات معرفی شده اند ، اما همچنان قابل بحث وبررسی هستند تا میزان موفقیت هر کدام مشخص شود و یک تکنیک انتخاب شود. حضور لایه های نازک باکتری بر روی سطح ایمپلنت اصلی ترین عامل این اتفاق است، درست مثل دندان ، لایه برداری مکانیکی تنها راه درمان برای برداشتن این لایه نازک است. در این بین مسواک و نخ دندان اصلی ترین وسایل برای برداشتن پلاکت از روی دندان و ایمپلنت می باشند، شستن دهان، یادگیری روش ها در افزایش تمیزی دهان با دستگاه ها مکانیکی تاثیر گذارند.

همچنین میزان تاثیرگذاری شستشو با هردو مسواک معمولی و الکتریکی نیز در برداشتن پلاک ها مثبت ارزیابی شده است.

افراد مسن هنگامی که از مسواک برقی استفاده می کنند نتایج بهتری کسب کردند چرا که نیاز به مهارت فردی مانند مسواک معمولی ندارد، اخیرا نوع جدید از مسواک های برقی معرفی شده است که دارای سیستم دیداری- شنیداری است و میزان فشار اعمالی صحیح هنگام مسواک زدن و زمان مورد نیاز را برای کل یا نیمی از آن ها را نشان می دهد.

طراحی های مختلف سری مسواک برای مناطق مختلف دهان مثل ایمپلنت دندان و در مورد مسواک های برقی معرفی شده است. اما هیچ پشتوانه علمی برای آن ها وجود ندارد.

پژوهش کنونی قصد دارد تا میزان تاثیر استفاده از یک مسواک برقی چرخشی نوسانی که سری آن مخصوص ایمپلنت های دندانی است بررسی کند.

روش ها:

این پژوهش بین سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ در دانشگاه میلان ایتالیا انجام شد، ۸۰ بیمار دارای ایمپلنت دندان در این پژوهش شرکت کردند . در تمامی افراد از قرارگیری ایمپلنت حداقل یک سال می گذشت و سن بین ۱۸ تا ۹۰ سال داشتند. تا قبل از این همه افراد از مسواک معمولی استفاده می کرند، در هنگام پژوهش اندیس های وجود پلاک، خونریزی و التهابات موجود ضبط شدند.

نرم افزار به طور تصادفی ۴۰ نفر را برای آزمایش و ۴۰ نفر دیگر را برای شرایط عادی انتخاب کردند. از مسواک oral B برقی ساخت آمریکا استفاده شد و طبق راهنمای استفاده از مسواک ، مسواک مورد نظر مورد استفاده قرار گرفت.

همه بیماران یک مسواک مخصوص ایمپلنت و یک مسواک برای دندان طبیعی در یافت کردند . بیماران گروه عادی از مسواک ساده و معمولی استفاده کردند، پس از آموزش نحوه مسواک زدن به هردوگروه قرارهای ۱ماهه و ۳ ماهه به منظور بررسی خونریزی و حضور پلاک، و عمق پروب ایمپلنت تنظیم شد. هردوگروه از خمیردندان مشابهی استفاده کردند.

نتایج:

۷۸ بیمار به شکل موفقیت آمیز در این پژوهش شرکت کردند که شامل ۴۵ زن و ۳۳ مرد در بازه زمانی سن۳۱ تا ۷۶ سال بودند.

میانگین تعداد ایمپلنت ها برای هر بیمار در گروه عادی بین ۳٫۴ و ۴٫۸ بود وبرای گروه آزمایش ۲٫۹ و ۴٫۴ بود. مقادیر همه اندیس ها در مورد ایمپلنت ها بیش تر از دندان های طبیعی بود اما در PPD تفاوت آنچنانی مشاهده نشد.

این پژوهش داده ها در ۳ زمان مختلف بررسی شد. با تحلیل نتایج هر دو گروه کاهش مقادیر plaque index و bleeding on probing پس از یک ماه بهداشت منظم مشاهده شد.

پلاک:

اندیس پلاک هم در دندان طبیعی و هم در ایمپلنت هنگام استفاده از مسواک برقی طی زمان در حال کاهش است. در حالی که این اندیس هنگام استفاده از مسواک معمولی تا یک ماه اول کاهش می یا بد و سپس رو به افزایش است.

مقادیر BOP در ایمپلنت ها هنگام استفاده از مسواک برقی از ابتدا تا پایان ۳ ماه در حال کاهش است، در صورتی که مقدار BOP هنگام استفاده از مسواک معمولی پس از یک ماه تقریبا ثابت می شود.

این روند در مورد دندان های طبیعی تقریبا مشابه است.

PPD:

در این نوع پارامتر تغییر آنچنانی در طول بازه زمانی ۳ ماهه در هرگروه مشاهده نشد.

بحث:

هدف از انجام این پژوهش نشان دادن میزان تاثیر مسواک برقی در کاهش التهابات لثه ای و پلاکی در حوالی ایمپلنت و دندان های طبیعی است.

در نتیجه همه ی مقادیر ثبت شده در هر گروه نشان دهنده ی کاهش شدید اندیس ها پس از گذشت یک ماه است، اما با بررسی داده ها در نقطه ۳ ماهه می توان تحلیل بهتری از تشکیل پلاک جدید در دو گروه داشت و میزان تاثیر را روی ایمپلنت ها و دندان ها طبیعی مشاهده کرد.

میزان بهره وری بهتر مسواک برقی را می توان به راحتی استفاده از آن و نوع حرکت پیچیده تر آن (چرخشی- نوسانی) نسبت داد.

چرا که مسواک برقی منجر به از بین بردن بهتر و مفیدتر پلاک ها نسبت به مسواک دستی می گردد.

در انتهای این پژوهش، مسواک برقی نشان داد موجب کاهش رشد پلاک ها و خونریزی در دندان های طبیعی در ایمپلنت ها می گردد. این داده ها نشان گر تاثیر استفاده از مسواک برقی، با سری های مخصوص در کاهش پلاک و خونریزی است.

نتیجه گیری:

مسواک برقی چرخشی-نوسانی برای کنترل پلاک و خونریزی در حوالی ایمپلنت ها و دندان های طبیعی می تواند استفاده گردد. همچنین سری اختصاصی مسواک نیز برای ایمپلنت می تواند با برداشتن پلاک ها از التهابات بافت ها جلوگیری کند.


پروتز متحرک بر پایه ایمپلنت

ما در این مقاله ی علمی به بررسی پروتز های متحرک بر پایه ایمپلنت خواهیم پرداخت

در یک نوع از این اوردنچر ها با پایه ایمپلنت ،تمامی فشار های ناشی از جویدن به بافت های لثه وارد می شود

در این نوع تعداد پایه ایمپلنت حداقل است

افرادی با دندان مصنوعی کنار می آیند که معمولا قابلیت کنترل قدرت ماهیچه را دارند،که این به موفق بودن پروتز کمک می کند.

دنچر متحرک بر پایه ایمپلنت:

دندان مصنوعی متحرک بر روی ایمپلنت یک پروتز است که توسط بیمار قابل برداشتن است و توسط ایمپلنت ها نگهداری و حمایت می شود، هدف از برداشتن پروتز تمیز کردن ایمپلنت هاست. بیماران فاقد دندان معمولا در جستجوی دندانی هستند تا به شکل تدریجی از شل شدن دندان مصنوعی جلوگیری کنند، تا اینکه دندان های ثابت داشته باشند، این بیماران همواره از نقصان بافت های نرم و سخت رنج برده اند، درحالی که فوائد زیبایی لبه های آکریلیک این دندان ها در چهره بسیار نقش موثری را بازی می کند، پس تاثیرات زیبایی و حفظ چهره فرد در دندان گذاری مصنوعی بر روی ایمپلنت دندان نسبت به پروتز ثابت از جمله مزیت های آن است.

پروتز نگهداری شده ترکیبی:

منظور از پروتز نگهداری شده ترکیبی در واقع طراحی است که از برجستگی آکریلیکی و پیچ و مهره در آن استفاده می شود،

در این روش از یک چهارچوب فلزی ساخته شده از تیتانیوم یا دیگر فلزات ارزشمند، و پروتز دندانی آکریلیکی برای ترمیم استفاده می شود، این پروتز توسط بیمار قابل برداشتن نیست، و صرفا توسط پزشکان با باز کردن پیچ قابل جابجایی است، از معایب طراحی آن سختی دسترسی برای تمیز کردن می باشد.

زیبایی کمتری نسبت به دندان مصنوعی متحرک بر روی ایمپلنت دارد.

علاوه بر این آسیب دیدگی دندان آکریلیکی حین عملکرد از دیگر معایب آن می باشد.

پروتز ثابت:

پروتز با ایمپلنت ثابت در کل قوس دندان ها معمولا در افرادی که دچارتحلیل شدید در ناحیه اسکلت استخوان صورت شده اند بسیار مشکل است.

در این موارد ممکن است امکان قرار دادن تعداد کافی ایمپلنت بر روی پروتز ثابت در فک فاقد دندان وجود داشته باشد.

ترمیم ثابت و ترکیبی توسط بیمار غیرقابل برداشتن هستند، دندان گذاری مصنوعی بر روی ایمپلنت قابل برداشتن و یک درمان بسیار موفق می باشد. این روش ماندگاری بیشتر، رضایت مشتری بالاتر،و درمان ساده تر و سریع تری نسبت به روش دیگر دارد. هزینه های اولیه کمتری نیز دارد و اجزای مختلفی برای تعمیر دارد.

اما مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که در طولانی مدت نیازمند نگهداری بیشتر است. تعویض بعضی لایه ها برای جبران جمع شدگی استخوان در زیر ماده مخاطی به شکل دوره ای نیاز است، در غیر اینصورت اضافه بار ایمپلنت ها یا وسایل نگهداری رخ می دهد.

تقسیم بندی انواع دنچر بر روی ایمپلنت ها:

پشتیبانی بافت محور:

دندان گذاری مصنوعی بر روی ایمپلنت ها شامل دو اتصال جداگانه هستند، دندان مصنوعی اساساتحمل کننده بافت است. پایه دندان مصنوعی نیازمند بیشترین پوشش بافتی مثل دندان طبیعی است.هنگام غذا خوردن ، برآمدگی ها و لبه ها نیروهای جویدن را تحمل می کنند، در فک پایین حداقل ۲ و در بالاحداقل ۴ ایمپلنت شامل این نوع از دندان گذاری مصنوعی می شود، این روش بیشتر در مواردی که تحرک دندان مصنوعی حائز اهمیت است مفید می باشد. همچنین دندانپزشکان که نگهداری طولانی مدت را انجام می دهند می بایست تعویض لایه ها را به شکل دوره ای در دستور کار قرار دهند.

پشتیبانی بافت – ایمپلنت:

دو ایمپلنت و یک میله اتصال ارتجاعی نیاز است . این نوع از پروتز بیشتر نیازمند حمایت ایمپلنت است و معمولا شامل۳ ایمپلنت در فک پایین و ۴ تا در فک بالا می باشد.

پشتیبانی کامل ایمپلنت:


این روش نیازمند حداقل ۴ ایمپلنت در فک پایین و بین ۴ تا ۶ تا در فک بالا است. در این روش هنگام جویدن تمام نیروهای حاصله از طریق اتصالات به ایمپلنت ها متصل می شوند. نتیجه این اتفاقات این است که کمترین میزان پوشش بافتی و برآمدگی نیاز است.این نوع ایمپلنت مخصوص بیمارانی است که مشکلات عملکردی و درد در هنگام کار با یک دست دندان مصنوعی کامل را دارند. از جمله معایب آن، هزینه ی بالاتر آن بخاطر تعداد اجزا و ایمپلنت های آن است. علاوه بر این، حداقل نیاز به ۱۲ میلی متر فضا بین جفت شدن دندان می باشد تا چارچوب نگهدارنده در فضا جای بگیرد.

پشتیبانی و نگهداری دندان های مصنوعی:

قبل از تصمیم گیری برای انتخاب نوع نگهداری، نیازمند اطلاعات شخصی از فضای در دسترس عمودی هستیم. این فاصله در واقع فاصله ی اندازه گیری شده بین لبه بالایی و پایینی نصب شده است،این فاصله به پزشک اطلاع می دهد که چقدر فضابرای قرار دادن صفحه پایه پروتز وجود دارد و همچنین اتصالات مصرفی را نیز انتخاب کند.

اجزا مورد استفاده برای نگهداری دندان مصنوعی:

میله ها و گیره ها

داربست ها

سیلندرها یا چارچوب ها

آهنرباها

میله متحرک دندان مصنوعی این مزیت را دارد که یک پروتز متحرک را فراهم می کند .

در کنار پایداری و قدرت نگهداری پروتز ثابت داربست های اتصال سرامیکی، اتصالات کل سیستم ایمپلنت هستند، این اتصالات یک غلاف دارد که با آکریلیک متصل می شووند.

صفحه محل قرارگیری نیز معمولا از جنس آلیاژ تیتانیوم به همراه پوشش نیکل تیتانیوم است.