دندان پزشکی جدید تهران

دندان پزشکی جدید تهران

دندان پزشکی جدید تهران, دندان پزشکی تهران, بزگترین کلینیک دندان پزشکی تهران, بیمارستان دندان پزشکی نوین جدید
دندان پزشکی جدید تهران

دندان پزشکی جدید تهران

دندان پزشکی جدید تهران, دندان پزشکی تهران, بزگترین کلینیک دندان پزشکی تهران, بیمارستان دندان پزشکی نوین جدید

ایمپلنت و تفاوت آن با روکش دندان

ونیر های سرامیکی چه تفاوتی با ایمپلنت دارند ؟

این شاید سوال اکثریت مردم باشد

ونیر های سرامیکی معمولا برای زیبایی دندان های جلو استفاده می شود

و ایمپلنت جایگزین دندان طبیعی است با ایمپلنت می توان همانند دندان طبیعی غذا خورد

ادامه توضیحات در ادامه مطلب



استفاده از ایمپلنت ویا ونیر بستگی به مشکل دندان های شما دارد، به زبان ساده تر ایمپلنت هاجایگزین دندان از دست رفته می شوند. در حالیکه ونیرها لبخند بهتری به شما هدیه می دهند و جنبه زیبایی دارند. اگر دندانتان سالم است، و مشکلات ظاهری مثل لکه، آسیب کوچک یا فاصله ای بین دندان ها وجود دارد ونیرها گزینه بسیار خوبی هستند و در کمترین زمان لبخند مورد انتظار به دست می آید، اگر مشکل شما بزرگ تر است و سلامت دهانتان را تحت تاثیر قرار می دهد برای مثال مواردی مثل از دست دادن دندان، تحلیل استخوان یا لثه، بهتر است به عنوان درمانی موفق از ایمپلنت ها استفاده کنید.

چنانچه به هر دلیلی دندانی از دست بدهید، استخوان فک شما تحلیل می رود، مگر اینکه ریشه دندان شما در استخوان باشد و باعث تحریک آن شود، در غیر اینصورت استخوان تحلیل می رود،با پیشرفت تحلیل استخوان، علاوه بر سلامت دهان، سلامت کل بدن به خطر می افتد، چهره شما پیر می شود و قابلیت جویدن را از دست می دهید و حتی در حرف زدن دچار مشکل می شوید، از آنجایی که تحلیل استخوان درد ندارد، شما متوجه آن نمی شوید و فکر می کنید هیچ اتفاقی برای شما نیفتاده، در حالی که این فرآیند کاملا خاموش است. تحلیل استخوان برای همه افرادی که دندان از دست داده اند اتفاق می افتد، پس در صورتی که دچار بی دندانی شدید، ایمپلنت بهترین گزینه جبران آن است.

پس افرادی که دندان دارند و قصد دارند زیبایی آن را بهبود ببخشند، ونیر ها (روکش های دندان) بهترین گزینه ها هستند.

ونیرها سرامیک های نازکی هستند که سطح رویی دندان را از لحاظ زیبایی بازسازی می کنند.

ایمپلنت ها نقش ریشه دندان را دارند و توسط متخصصین طراحی شده اند و جایگزین دندان طبیعی می شوند، بسیار بادوام، پایدار و محکم هستند و سال ها عمر می کنند.

مزایای استفاده از ایمپلنت دندان:جایگزینی یک یا چند دندان از دست رفته بدون آن که به دندان های کناری کاری داشته باشیم.

برطرف کردن درد دندان ها یا مشکلات جویدن بخاطر جابجایی دندان ها به فضاهایی که دندان ندارند.

بازیابی اعتماد بنفس بیمار

بازیابی قابلیت جویدن ، صحبت کردن و هضم غذا

بازیابی بافت های صورت

حمایت از بریج یا دندان مصنوعی

ونیرها اگر درست به دندان نچسبیده باشند قابل حرکت هستند، حرکت ونیرها در طولانی مدت باعث فاصله گرفتن از لثه و بیماری دندان و لثه می شود. همچنین طول عمر آن ها در بهترین حالت بین ۱۰ الی ۱۵ سال است، اما طول عمر ایمپلنت ها بیشتر است، و معمولا بین ۲۰ تا ۲۵ سال و حتی تا پایان عمر ماندگاری دارند. ایمپلنت ها مستقیم به استخوان متصل هستند و به شکل محکم پروتز را به فک متصل می کند.

پس وقتی پای سلامت دهان و دندان در میان است، ایمپلنت ها حرف اول را می زنند.

کاشت ایمپلنت و دلایل متنوع شکست آن

یکی از دلایل شکست درمان ایمپلنت التهاب اطراف پایه ایمپلنت است

التهاب اطراف ایمپلنت در افراد چاق بیشتر رخ می دهد

که این به دلیل شرایط بدنی و متابولیسم این افراد است 

ادامه این مقاله در پایین صفحه

ایمپلنت های دندانی جایگزین مناسب برای دندان های از دست رفته یا در موراد حاد تر کل دندان های از دست رفته ی یک انسان هستند، ایمپلنت ها موادی خنثی و معمولا از جنس تیتانیوم هستند . ایمپلنت داخل استخوان فک کاشته می شود و به واسطه ی اباتمنت ها، روکش دندان ار نگه می دارد، علی رغم فوائد چشم گیر و نرخ موفقیت بالای آن ها، همچنان گزارشاتی مبنی بر شکست ایمپلنت وجود دارد. در این مقاله قصد دارم علل مختلف عدم موفقیت ایمپلنت را مورد بحث قرار دهیم، به طور کلی عدم موفقیت ایمپلنت به عوامل متعددی مثل التهابات لثه ای ، جوش خوردن استخوان و ایمپلنت، شکستن پایه ایمپلنت، زخم های حین جراحی، جابجایی و لق شدن و فشار بیش از حد به ایمپلنت بستگی دارد، متخصصین و دندانپزشکان علل عدم موفقیت ایمپلنت را به شکل های مختلفی دسته بندی می کنند.

به طور کلی ابتدا عدم موفقیت ایمپلنت را به دودسته ی کلی زود هنگام و دیرهنگام تقسیم می کنیم، سپس به بررسی جداگانه ی هرکدام می پردازیم.

عدم موفقیت زود هنگام چند هفته یا چند ماه پس از کاشت ایمپلنت اتفاق می افتد که در واقع در ادغام ایمپلنت و استخوان اختلال ایجاد می کند.

از جمله عواملی که احتمال موفقیت را کاهش می دهند، انتخاب مناسب ایمپلنت است، طبق گفته متخصصین دندانپزشکی از کالیفرنیا، با پژوهش برروی ۷۳۲ ایمپلنتی که در قسمت عقبی فک بالای بیماران کاشته شده بود فهمیدند ایمپلنت های کوتاه تر و با قطر کمتر احتمال موفقیت کمتری نسبت به دیگر ایمپلنت ها دارند. ایمپلنت های با قطر کم توانایی تحمل فشارهای ناشی از جویدن را ندارند، پس انتخاب مناسب ایمپلنت توسط پزشک بسیار مهم است، چرا که زبری سطح ایمپلنت، جنس ایمپلنت و اورجینال بودن آن نیز در موفقیت بسیار تاثیر گذارند.

شرایط استخوانی بیمار نیز بر روی موفقیت درمان موثر است، پزشکان آمریکایی طی ۵ سال، بیماران که ایمپلنت داشتند را بررسی کردندو ثابت کردند،کاشت ایمپلنت در استخوان های با تراکم کم میزان موفقیت را کاهش می دهد.

همچنین نواحی که تازه پیوند استخوان دارند، آمادگی پذیرش ایمپلنت را ندارند و احتمال شکست درمان دراین نواحی بسیار بالاست.

همچنین محور کاشت ایمپلنت بسیار اهمیت دارد، گاهی اوقات ایمپلنت باید کاملا در محور عمودی قرار بگیرد، تا بتواند فشارهای وارده را تحمل کند.

اگر فاصله بین دو ایمپلنت خیلی کم باشد، استخوان آسیب می بیند و امکان تحلیل استخوان وجود دارد، و درصورتی که فاصله زیاد باشد میزان فشار زیاد می شود که این موضوع نیز عاملی برای شکست ایمپلنت می شود.

پزشکان هندی برروی دریل کردن استخوان توسط متخصص تحقیقاتی انجام داده اند، و نشان دادند که اگر حرارت ایجاد شده توسط دریل زیاد باشد، سلول های استخوان در آن ناحیه از بین می روند، این اتفاق در ادامه در فرآیند جوش خوردن تداخل ایجاد می کند و منجر به شکست ایمپلنت می شود، موارد دیگر شستشوی مداوم هنگام جراحی است که یکی از عوامل ایجاد شکست ایمپلنت دندان  می باشد.

این موارد تنها بخشی از نکاتی بود که توسط جراح باید رعایت شوند.

بسیاری از مشکلات بخاطر پروتزی است که برروی ایمپلنت قرار می گیرد، به همین خاطر همکاری متخصص پروتز و ایمپلنتولوژیست باید بسیار با هم در تعامل باشند، و در مراکزی که این کار با همکاری پزشکان انجام می شود، نتایج بسیار بهتر است.

طراحی بد پروتز باعث می شود فشارهای بیشتری به پایه ایمپلنت وارد شود، این ها بخشی از عواملی بودند که موجب عدم موفقیت زود هنگام ایمپلنت می شوند، اما در کنار این ها عوامل دیگری نیز هستند که موجب شکست درمان در طولانی مدت می شود.

این عوامل بیشتر بخاطر شرایط پزشکی بیمار هستند.

محققین دندانپزشک دانشگاه هاروارد احتمال شکست درمان را برای افرادی که دیابت طولانی مدت داشته اند بیشتر از افراد سالم گزارش کرده اند.در پژوهش دیگر ثابت بیماری پوکی استخوان کنترل نشده در جوش خوردن استخوان با ایمپلنت تاثیر گذار است و موفقیت درمان را کاهش می دهد.

احتمال اینکه افراد چاق دچار التهاب اطراف ایمپلنت شوند بالاتر از افراد معمولی است، چرا که متابولیسم بدن آن ها با افراد عادی متفاوت است.

عادت های فردی مثل سیگار کشیدن، و دندان قروچه، در بعضی افراد شایع است. این عادت ها هرکدام به شکل خاص باعث افزایش، احتمال شکست درمان می شوند.شاید جالب باشد بدانید شکست درمان در افرادی که سیگاری هستند ۱۱ درصد است و در غیرسیگاری کمتر از ۵ درصد است. اما عادت دندان قروچه از سیگار هم خطرناک تر بوده و احتمال عدم موفقیت در این افراد بین ۳ تا ۴ برابر از افراد سالم بیشتر است.

کاربرد اسکن CBCT در براورد هزینه کاشت دندان

بسیاری از متقاضیان ایمپلنت دندان دغدغه هایی مبنی بر عوامل تاثیر گزار بر قیمت ایمپلنت را به دنبال دارند

رفع تحلیل استخوان ،تورم سینوس ،برند خود ایمپلنت ،تعداد پایه ایمپلنت و روکش آن تاثیر مستقیم  در قیمت نهایی ایمپلنت دارد 

ما در این مقاله علمی در مورد هزینه ها صحبت خواهیم کرد

دراین مقاله توضیح داده می شود که میانگین هزینه ایمپلنت چقدر است و چگونه برآورد می شود؟ بحث اول مربوط به شرایط بیمار می باشد، همان ابتدا که بیمار وارد مطب دندانپزشکی می شود باید توسط دندانپزشک معاینه شود تا مشخص شود که بیمارنیاز به کاشت ایمپلنت دارد یا خیر؟ اگر فرض کنیم انجام جراحی کاشت دندان برای بیمار ضروری است باید دید دندان آسیب دیده یا اینکه کاملا از دست رفته است.

در شرایطی که دندان فقط آسیب دیده باشد نیاز به کشیدن دارد.

وقتی دندان کاملا از دست رفته باشد احتمال تحلیل وجود دارد پس باید تصویر CBCT از دهان بیمار تهیه شود.

پس CBCT در واقع پیش نیاز شروع درمان و راهنمای پزشک در طول درمان خواهد بود.

سی بی سی تی دندان چیست؟

سی بی سی تی دندان نوع خاصی از اشعه ایکس است که میزان تشعشع آن بیش از CBCT معمولی دندان است، این نوع از سی تی اسکن تصاویر سه بعدی از ساختار دندانی بافت نرم، مسیر عصبی و استخوان، حفره های سینوس و تحلیل استخوان را نشان می دهد.تحلیل استخوان کاهش حجم استخوانی موجود در فک است، معمولا دو عامل باعث تحلیل استخوان ها می شوند: از دست دادن دندان و التهابات و بیماری های لثه ای.

منظور از التهابات لثه ای وجود باکتری ها در این ناحیه است. این باکتری ها به مرور بافت های نرم و استخوان فک را از بین می برند. اما اصلی ترین عامل تحلیل استخوان ، خالی ماندن جای دندان از دست رفته است. شدت تحلیل با تعداد دندان های از دست رفته رابطه مستقیم دارد. چرا که استخوان زمانی حفظ می شود که تحت فشار ناشی از جویدن باشد. دندان مصنوعی و بریج نمی توانند جلوی تحلیل استخوان را بگیرند چرا که نیرویی که دندان مصنوعی هنگام جویدن به استخوان وارد می کند ۱۰ درصد نیرویی است که دندان طبیعی وارد می کند. پس یکی از هزینه های کاشت ایمپلنت ممکن است به انجام پیوند استخوان اختصاص پیدا کند.


سینوس لیفت چیست؟

زمانی که دندان های عقبی فک بالااز دست می روند، استخوان در آن ناحیه شروع به تحلیل رفتن می کند، و تورم سینوس در آن ناحیه افزایش می یابد، در نتیجه میزان استخوان برای کاشت ایمپلنت کافی نیست و و امکان جراحی وجود ندارد.

با انجام جراحی سطح پایین سینوس بالا برده می شود، و در ناحیه خالی، پیوند استخوان انجام می شود. در جراحی ایمپلنت احتمال تحلیل استخوان و بزرگ شدن حفره های سینوس وجود دارد که این دو جراحی هزینه های ایمپلنت را تحت تاثیر قرار می دهند.

پس از اینکه توسط CBCT تکلیف سینوس ها و استخوان فک مشخص شد، به سراغ برند ایمپلنت  دندان می رویم.

برندهای مختلفی از ایمپلنت شناخته و معرفی شده که بنابر تشخیص پزشک و شرایط خاص هربیمار از این نوع از برندها استفاده می شود، به کارگیری این برندها ممکن است بنابردرخواست بیمار باشد اما گاهی شرایط بیمار نیز عامل تعیین کننده برای آن می باشد که این عامل می تواند هزینه کاشت ایمپلنت را تحت تاثیر قرار دهد.

تحلیل استخوان اطراف ایمپلنت و بروز لقی دندان

پری ایمپلنتایتیس چیست؟

یک نوع بیماری لثه ای است که اگر درمان نشود منجر به شکست درمان ایمپلنت می شود

رعایت بهداشت می تواند از بروز این بیماری جلوگیری کند

ما در این مقاله علمی می خواهیم در مورد لقی ایمپلنت که یکی از از عوارض این بیماری است صحبت کنیم 


هنگامی که ایمپلنت دندان دچار لقی شده است باید بررسی کرد که آیا ایمپلنت های دندان دچار شکست شده اند یا خیر؟

علل اصلی لق شدن ایمپلنت:

اگر هر کدام از شما لقی را تجربه کرده باشید، این موضوع ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد که باید سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید.

لقی روکش دندان:

لقی ایمپلنت های دندان علت های مختلفی دارد، یکی از دلایل آن لقی روکش دندان است. ممکن است پیچی که بر روی روکش دندان پیچانده می شوند، به علت تحلیل استخوان اطراف ایمپلنت باشد که یکی از نشانه های عدم موفقیت درمان است. یا اینکه ادغام ایمپلنت و استخوان به درستی انجام نشده است. شکست درمان ایمپلنت ناخوشایند است اما در مواردی اتفاق می افتد.


بیماری پری ایمپلنتایتیس:

یکی دیگر از عوامل ایجاد لقی ایمپلنت بیماری پری ایمپلنتایتیس است، راه درمانی آن استفاده از آنتی بیوتیک و رعابت صحیح بهداشت است. اما در صورتیکه با استفاده از این عوامل درمان نشود باید ایمپلنت توسط جراح خارج شود.

چگونه می توان لقی ایمپلنت را به درستی تشخیص داد؟

بدیهی است که حرکت کردن ایمپلنت در داخل دهان نشان دهنده ی لقی آن است. اما علائم دیگر لقی ایمپلنت به شرح زیر است:

درد، تحلیل استخوان قابل لمس، خون ریزی در هنگام لمس کردن و تغییر رنگ در اطراف ایمپلنت.

پیامدهای ناشی از لقی درمان نشده ایمپلنت:

اگر دچار لقی ایمپلنت دندان شده اید، حتما به دندانپزشک مراجعه کنید، زیرا عواقب عدم توجه به آن خطرناک است، و عفونتی ایجاد می کند که علاوه بر فک و دهان می تواند به ناحیه گردن و مغز نیز نفوذ کند و حتی در سراسر بدن نیز گسترش یابد.

پس از آن امکان نفوذ به جریان خون وجود دارد که می تواند منجر به خفگی و حتی مننژیت شود.

تجربه لقی ایمپلنت سال ها پس از کاشت ایمپلنت:

در برخی بیماران لقی ممکن است یک سال، ۲ سال، ۳ سال و حتی ۱۰ سال بعد از کاشت ایمپلنت اتفاق بیفتد.

دلایل عمومی ایجاد آن می تواند شامل موارد زیر شود:

ایمپلنت ها به اندازه کافی از روکش های دندان حمایت نمی کنند.

شکستگی و خرد شدگی روکش دندان.

کاهش میزان بافت لثه که نتواند به اندازه کافی ایمپلنت را بپوشاند.

عدم بهداشت مناسب دهان و دندان

عفونت های باکتری ها

وجود مواد غذایی در اطراف ایمپلنت ها

نتیجه:

اصلی ترین علل ماندگاری و سلامت ایمپلنت دندان، رعایت بهداشت است، پس دوبار در روز مسواک بزنید و از نخ دندان نیز استفاده کنید.


ایمپلنت و افزایش سرعت درمان بااسکنر سه بعدی

درمان ایمپلنت یکی از درمان هایی است که درصد موفقیت بالایی دارد 

ولی شکست درمان نیز ممکن است اتفاق بیوفتد

امروزه تکنولوژی های جدیدی در این زمینه به وجود آمده است 

برای مثال اسکنر های جدید سه بعدی با اشعه ایکس قادر به اندازه گیری میزان تحلیل استخوان ،قطر استخوان و دیگر اطلاعات می باشد



امروز قصد داریم بعضی دستگاه ها و تکنولوژی های جدید که در حوزه کاشت ایمپلنت دندان مورد استفاده قرار می گیرند را به شما معرفی کنیم، همان طور که می دانید به جهت جایگزینی دندان از دست رفته و کاشت دندان از ایمپلنت استفاده می شود، در روش های متداول در صورت عدم نیاز به پیوند استخوان ، کاشت ایمپلنت حدود ۴ الی ۶۶۶ ماه و در طی دو مرحله انجام می شد، اما امروزه با دستگاه های جدیدتر، میزان سرعت افزایش یافته است.

اولین دستگاهی که به معرفی آن خواهیم پرداخت اسکنر سه بعدی است، این اسکنر با استفاده از اشعه ایکس قادر به نمایش میزان تراکم و و عمق استخوان در محل ایمپلنت را دارد، این اطالاعات در کاشت ایمپلنت، میزان تحلیل استخوان، فک، درمان ریشه و مسائل مشابه به ما کمک خواهد کرد.

دستگاه اسکنر سه بعدی مشابه اسکنر CAD می باشد، و قادر به نمایش استخوان های فک می باشد، در این دستگاه قطعه ای به نام ENTتعبیه شده است که ورم سینوس و سایر مشکلات سینوس را به ما نشان خواهد داد.

اما معمولا در کاشت ایمپلنتاز آن استفاده می شود، بسیاری از افراد هستند که یک یا چند و یا همه ی دندان های خود را از دست داده اند و برای اینکه بتوانند عمل بهتر جویدن را انجام دهند، باید به جای استفاده از دندان مصنوعی از ایمپلنت استفاده کنند، با استفاده از این دستگاه می توان به شکل مطمئنی ایمپلنت را در استخوان فک قرار داد، بدون اینکه هیچ آسیبی به سینوس ها و عصب ها وارد شود.

دستگاه بعدی جدید سه بعدی که به معرفی آن خواهیم پرداخت، دستگاه سازنده ی روکش دندان با استفاده از کامپیوتر که به کمک آن قادر به ساخت روکش دندان تنها در مدت یک روز هستیم، بعد از اینکه روکش دندان توسط کامپیوتر مورد استفاده قرار گرفت، اطلاعات به دستگاه پرینتر سه بعدی فرستاده می شود تا تراش های مورد نیاز انجام شود و روکش دندان سه بعدی نیز ساخته شود، معمولا روکش سه بعدی که به این روش ساخته می شود عملکرد بهتری نسبت به سایر روکش های دندان در جراحی ایمپلنت خواهند داشت، این روکش ها همگی از جنس سرامیک هستند و مقاومت بالایی دارند.